Tekst en scenario voor voice-over en film.

Zeker wanneer ik voice-overteksten schrijf, heb ik de stem van de voice-over vaak al in mijn hoofd. En dan gaat het nog niet eens om man/vrouw of jong/oud. De kleur, de tone of voice is veel belangrijker. Het karakter dat de voice-over moet spelen om jouw boodschap aan het publiek over te brengen. Warm en innemend, zakelijk of kordaat. Een tikkeltje cynisch of spottend misschien? Of juist heel enthousiast? Ik maak die keuze op basis van de doelstelling van de film, video of animatie en de (vermoedelijke) eigenschappen en wensen van je publiek, je doelgroep. Leeftijd, kennisniveau en betrokkenheid bij het onderwerp zijn belangrijke eigenschappen. Maar ook hun aanleiding om de film te (blijven) kijken. Willen ze geïnformeerd, geamuseerd of overtuigd worden? Of willen ze je boodschap eigenlijk liever niet horen?

Ik kan met gepaste trots zeggen dat opdrachtgevers vaak in mijn voice-overteksten terug kunnen lezen met welke stem ik ze heb geschreven. “Ja! Dan kunnen we de stem van die en die reclame gebruiken!”

Bingo.

 

Een drieluik voor Stone Gallery.

SUMMARY

Stone Gallery heeft een groeiende maar moeilijk te vinden doelgroep: mensen met een voorliefde voor bijzondere fossielen, gesteenten en meteorieten én met de financiële middelen om deze als kunststuk of decoratie aan te schaffen. Kiosk Media specialiseert in het vinden en bereiken van dit deze doelgroepen. Het bureau koos Youtube als medium en ontwikkelde een uitgekiende strategie waarvoor drie advertenties (commercials) van 30 seconden nodig waren. Ik kreeg vrije hand in de creatieve invulling van het concept en schreef drie scenario’s rond fictieve bezoekers van Stone Gallery die hun geplande aankoop er nog even telefonisch doordrukken bij het thuisfront. Pak maar in!

Op het moment van schrijven is de campagne drie weken onderweg. De films worden goed bekeken en uitgekeken (dat laatste is op Youtube alles behalve vanzelfsprekend) en generen volop leads.

Opdrachtgever: Stone Gallery 
Uitvoerend bureau/producent: Kiosk Media

Een drieluik voor Stone Gallery.

SUMMARY

Stone Gallery heeft een groeiende maar moeilijk te vinden doelgroep: mensen met een voorliefde voor bijzondere fossielen, gesteenten en meteorieten én met de financiële middelen om deze als kunststuk of decoratie aan te schaffen. Kiosk Media specialiseert in het vinden en bereiken van dit deze doelgroepen. Het bureau koos Youtube als medium en ontwikkelde een uitgekiende strategie waarvoor drie advertenties (commercials) van 30 seconden nodig waren. Ik kreeg vrije hand in de creatieve invulling van het concept en schreef drie scenario’s rond fictieve bezoekers van Stone Gallery die hun geplande aankoop er nog even telefonisch doordrukken bij het thuisfront. Pak maar in!

Op het moment van schrijven is de campagne drie weken onderweg. De films worden goed bekeken en uitgekeken (dat laatste is op Youtube alles behalve vanzelfsprekend) en generen volop leads.

Opdrachtgever: Stone Gallery 
Uitvoerend bureau/producent: Kiosk Media

Een brand movie voor Fokker.

SUMMARY

Fokker Services is trots op haar rijke historie, maar laat zich er niet door binden. De vliegtuigbouwer van weleer controleert, reviseert en onderhoudt tegenwoordig vliegtuigen en vloten van vooraanstaande luchtvaartmaatschappijen. Deze bedrijfsfilm (of brand movie) waarvoor ik het voice-over script schreef brengt de historie en de nieuwe missie van Fokker samen.

Opdrachtgever: Fokker Services
Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger

Aftermovie Van Moll Fest.

SUMMARY

De eerste versies van dit script schreef ik al met een natuurdocumentaire-stem in gedachte: de voice-over die de fascinerende rituelen en gebeurtenissen tijdens het afgelopen Van Moll Fest aan de kijker probeert uit te leggen. Toen de feedback van Van Moll terugkwam met de opmerking dat zij een stamgast hebben die een geweldige Attenborough kan doen, zijn we maar gelijk over de top gegaan: het Van Moll Fest als jaarlijks terugkerend, zoölogisch fenomeen op de Eindhovense savanne.

Opdrachtgever: Van Moll Craft Beer 
Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger

David Attenborough op jacht naar bier.

SUMMARY

De eerste versies van dit script schreef ik al met een natuurdocumentaire-stem in gedachte: de voice-over die de fascinerende rituelen en gebeurtenissen tijdens het afgelopen Van Moll Fest aan de kijker probeert uit te leggen. Toen de feedback van Van Moll terugkwam met de opmerking dat zij een stamgast hebben die een geweldige Attenborough kan doen, zijn we maar gelijk over de top gegaan: het Van Moll Fest als jaarlijks terugkerend, zoölogisch fenomeen op de Eindhovense savanne.

Opdrachtgever: Van Moll Craft Beer 
Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger

Brand movie Blauweplaat Motoren.

SUMMARY

Deze brand movie voor Blauweplaat Motoren in Veldhoven is een geval van ‘de stem stuurt het verhaal’. “De film speelt in de jaren ’60, ’70 en we hebben een oude, doorleefde stem in gedachten,” zeiden ze bij Blickfänger, de producent. Met die stem in mijn hoofd ben ik een script gaan schrijven. Ik vulde de eerste ideeën aan en schreef ze samen met Blickfänger tot Het Verhaal van de voice-over. Een man, dankbaar terugkijkend op zijn Leven Op De Motor en zich verheugend dat iemand anders op dezelfde motor een nieuw leven tegemoet gaat. Pink maar even een traantje weg. Dat mag best.

Opdrachtgever: Blauweplaat Motoren
Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger

Explainer video VSH

SUMMARY

VSH Suriname wilde video’s om nieuw personeel te informeren over het bedrijf en te instrueren op het gebied van de gedragscode. Duidelijkheid was dus de eerste prioriteit. Maar ook in een film van 2 minuten moet je zorgen dat je de kijker erbij houdt. Gortdroog opsommen is nooit een optie.

Ik bedacht de sheriff en de schooljuf en schreef het scenario met de voice-overteksten in het Nederlands & Engels. Animator David de Bruijne gaf de karakters perfect vorm en vulde samen met art director EJPEG mijn scènes in en aan waar nodig. Raoul Habieb van 360 Marketing was onmisbaar in de afstemming met de klant.

Opdrachtgever: VSH United 
Uitvoerend bureau/producent: 360 Marketing
Art direction: EJPEG
Animatie: David de Bruijne

Explainer video VSH

SUMMARY

VSH Suriname wilde video’s om nieuw personeel te informeren over het bedrijf en te instrueren op het gebied van de gedragscode. Duidelijkheid was dus de eerste prioriteit. Maar ook in een film van 2 minuten moet je zorgen dat je de kijker erbij houdt. Gortdroog opsommen is nooit een optie.

Ik bedacht de sheriff en de schooljuf en schreef het scenario met de voice-overteksten in het Nederlands & Engels. Animator David de Bruijne gaf de karakters perfect vorm en vulde samen met art director EJPEG mijn scènes in en aan waar nodig. Raoul Habieb van 360 Marketing was onmisbaar in de afstemming met de klant.

Opdrachtgever: VSH United 
Uitvoerend bureau/producent: 360 Marketing
Art direction: EJPEG
Animatie: David de Bruijne