Tekst en scenario voor voice-over en film.
Een beeld mag dan meer dan duizend woorden zeggen, af en toe kunnen een paar welgemikte woorden als begeleiding geen kwaad. Ik schrijf die woorden. Voor commercials, promo’s, brand movies, voorlichtingsfilms, explainer video’s, bedrijfsfilms en ga zo maar door. Voor gebruik op social media, website of TV. Soms schrijf ik alleen de tekst voor de voice-over van een promo die al bijna af is. Soms het scenario voor een commercial die nog van A tot Z geschoten moet worden. En vaak zit het er ergens tussenin. Dan heeft de opdrachtgever – meestal het uitvoerende bureau – al wel een idee van ‘waar het naartoe gaat’, maar moet het echte verhaal nog geschreven worden en is de eer aan mij.
Heerlijk werk dat vaak erg leuke en mooie resultaten oplevert.
Social media promo PSV & PUMA.
VOICE-OVERTEKST
PSV en PUMA willen het thuistenue voor het seizoen 21/22 via social media met een promo video aan de fans introduceren. Uitvoerend bureau Blickfänger vraagt mij een voice-overscript te schrijven rond de rijke historie van de club en haar onverbrekelijke band met de stad Eindhoven. Ik schrijf – ondanks mijn seizoenskaart bij een club een paar steden verderop – een meeslepend script over de club van meneer Frits, De Voorzitter en de stad waar in harten en verhalen Willy voor altijd skieten blijft.
Opdrachtgever: PSV
Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger
Youtube campagne Stone Gallery.
CREATIEF CONCEPT
VIDEOSCRIPT
Stone Gallery heeft een groeiende maar moeilijk te vinden doelgroep: mensen met een voorliefde voor bijzondere fossielen, gesteenten en meteorieten én met de financiële middelen om deze als kunststuk of decoratie aan te schaffen. Kiosk Media specialiseert in het vinden en bereiken van deze doelgroepen. Het bureau koos Youtube als medium en ontwikkelde een uitgekiende strategie waarvoor drie advertenties (commercials) van 30 seconden nodig waren. Ik kreeg de vrije hand in de creatieve invulling van dit concept en schreef drie scenario's rond fictieve bezoekers van Stone Gallery die hun geplande aanschaf er nog even telefonisch doordrukken bij het thuisfront. Pak maar in!
Op het moment van schrijven is de campagne drie weken onderweg. De films worden goed bekeken en uitgekeken (dat laatste is op Youtube alles behalve vanzelfsprekend) en generen volop leads.
Opdrachtgever: Stone Gallery
Uitvoerend bureau/producent: Kiosk Media
Youtube campagne Stone Gallery.
CREATIEF CONCEPT
VIDEOSCRIPT
Stone Gallery heeft een groeiende maar moeilijk te vinden doelgroep: mensen met een voorliefde voor bijzondere fossielen, gesteenten en meteorieten én met de financiële middelen om deze als kunststuk of decoratie aan te schaffen. Kiosk Media specialiseert in het vinden en bereiken van deze doelgroepen. Het bureau koos Youtube als medium en ontwikkelde een uitgekiende strategie waarvoor drie advertenties (commercials) van 30 seconden nodig waren. Ik kreeg de vrije hand in de creatieve invulling van dit concept en schreef drie scenario's rond fictieve bezoekers van Stone Gallery die hun geplande aanschaf er nog even telefonisch doordrukken bij het thuisfront. Pak maar in!
Op het moment van schrijven is de campagne drie weken onderweg. De films worden goed bekeken en uitgekeken (dat laatste is op Youtube alles behalve vanzelfsprekend) en generen volop leads.
Opdrachtgever: Stone Gallery
Uitvoerend bureau/producent: Kiosk Media
Youtube advertising & city marketing Eindhoven.
VOICE-OVERTEKST
Het is een geweldige reeks geworden: 10 supergeinige Youtube promo’s die elk een aspect van Eindhoven belichten met als doel potentiële expats uit Europa – studenten en professionals – naar Eindhoven te halen. De samenwerking met Blickfänger liep weer op rolletjes. Zij gebruikten de teksten die ik voor de voice-over schreef als script voor een bijzonder creatieve, snappy uitwerking in beeld. Elk beeld is raak. Bij opdrachtgever Eindhoven365 gingen ze helemaal mee in ons verhaal en durfden ze gewaagde keuzes te maken. En zo stonden de promo’s ineens klaar om de EU ingeknald te worden, toen…
Enfin. COVID dus.
Inmiddels zijn de video’s wel als content geplaatst op het Youtube kanaal van Eindhoven City, in deze playlist.
Opdrachtgever: Eindhoven365
Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger
Bruynzeel bedrijfsfilms.
VOICE-OVERTEKST
Bruynzeel Home Products (vloeren, deuren, kasten en horren) vraagt studio Blickfänger een film te maken die de rijke historie en tradities van Bruynzeel losweken van het conservatieve imago dat daar vaak aan kleeft. Een tweede film moet Bruynzeels naam als betrouwbare, pro-actieve partner voor de projectenmarkt bevestigen. Ik schrijf op verzoek van Blickfänger aan de hand van hun shotlists voor beide films de teksten voor de voice-over.
Opdrachtgever: Bruynzeel Home Products
Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger
Fokker brand movie.
VOICE-OVERTEKST
Fokker Services is trots op haar rijke historie, maar laat zich er niet door binden. De vliegtuigbouwer van weleer controleert, reviseert en onderhoudt tegenwoordig vliegtuigen en vloten van vooraanstaande luchtvaartmaatschappijen. Deze bedrijfsfilm (of brand movie) waarvoor ik het voice-over script schreef brengt de historie en de nieuwe missie van Fokker samen.
Opdrachtgever: Fokker Services
Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger
Aftermovie Van Moll Fest.
VOICE-OVERTEKST
De eerste versies van dit script schreef ik al met een natuurdocumentaire-stem in gedachte: de voice-over die de fascinerende rituelen en gebeurtenissen tijdens het afgelopen Van Moll Fest aan de kijker probeert uit te leggen. Toen de feedback van Van Moll terugkwam met de opmerking dat zij een stamgast hebben die een geweldige Attenborough kan doen, zijn we maar gelijk over de top gegaan: het Van Moll Fest als jaarlijks terugkerend, zoölogisch fenomeen op de Eindhovense savanne.
Opdrachtgever: Van Moll Craft Beer
Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger
Aftermovie Van Moll Fest.
VOICE-OVERTEKST
De eerste versies van dit script schreef ik al met een natuurdocumentaire-stem in gedachte: de voice-over die de fascinerende rituelen en gebeurtenissen tijdens het afgelopen Van Moll Fest aan de kijker probeert uit te leggen. Toen de feedback van Van Moll terugkwam met de opmerking dat zij een stamgast hebben die een geweldige Attenborough kan doen, zijn we maar gelijk over de top gegaan: het Van Moll Fest als jaarlijks terugkerend, zoölogisch fenomeen op de Eindhovense savanne.
Opdrachtgever: Van Moll Craft Beer
Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger
Brand movie Blauweplaat Motoren.
VOICE-OVERTEKST
Deze brand movie voor Blauweplaat Motoren in Veldhoven is een geval van ‘de stem stuurt het verhaal’. “De film speelt in de jaren ’60, ’70 en we hebben een oude, doorleefde stem in gedachten,” zeiden ze bij Blickfänger, de producent. Met die stem in mijn hoofd ben ik een script gaan schrijven. Ik vulde de eerste ideeën aan en schreef ze samen met Blickfänger tot Het Verhaal van de voice-over. Een man, dankbaar terugkijkend op zijn Leven Op De Motor en zich verheugend dat iemand anders op dezelfde motor een nieuw leven tegemoet gaat. Pink maar even een traantje weg. Dat mag best.
Opdrachtgever: Blauweplaat Motoren
Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger
Explainer video VSH.
CREATIEF CONCEPT
VIDEOSCRIPT
VOICE-OVERTEKST
VSH Suriname wilde video’s om nieuw personeel te informeren over het bedrijf en te instrueren op het gebied van de gedragscode. Duidelijkheid was dus de eerste prioriteit. Maar ook in een film van 2 minuten moet je zorgen dat je de kijker erbij houdt. Gortdroog opsommen is nooit een optie.
Ik bedacht de sheriff en de schooljuf en schreef het scenario met de voice-overteksten in het Nederlands & Engels. Animator David de Bruijne gaf de karakters perfect vorm en vulde samen met art director EJPEG mijn scènes in en aan waar nodig. Raoul Habieb van 360 Marketing was onmisbaar in de afstemming met de klant.
Opdrachtgever: VSH United
Uitvoerend bureau/producent: 360 Marketing Art direction: EJPEG Animatie: David de Bruijne
Explainer video VSH.
CREATIEF CONCEPT
VIDEOSCRIPT
VOICE-OVERTEKST
VSH Suriname wilde video’s om nieuw personeel te informeren over het bedrijf en te instrueren op het gebied van de gedragscode. Duidelijkheid was dus de eerste prioriteit. Maar ook in een film van 2 minuten moet je zorgen dat je de kijker erbij houdt. Gortdroog opsommen is nooit een optie.
Ik bedacht de sheriff en de schooljuf en schreef het scenario met de voice-overteksten in het Nederlands & Engels. Animator David de Bruijne gaf de karakters perfect vorm en vulde samen met art director EJPEG mijn scènes in en aan waar nodig. Raoul Habieb van 360 Marketing was onmisbaar in de afstemming met de klant.
Opdrachtgever: VSH United
Uitvoerend bureau/producent: 360 Marketing
Art direction: EJPEG
Animatie: David de Bruijne